torsdag 21 augusti 2014

Trädgårdsmästarkursen på Skillebyholm

Nu har jag varit på en kurshelg (i juni) och en praktikvecka (i aug) på min trädgårdsmästarkurs på Skillebyholm. Som alltid har det varit otroligt lärorikt, trevligt och jobbigt att vara på kurs.
Vi alternerar alltid mellan köksträdgården, växthusen, örtagården och blomrabatterna. På juni-kurshelgen sådde och planterade vi i köksträdgården och i blomrabatterna och på praktikveckan i augusti skördade vi, rensade (ogräs) överallt (!), ansade blomrabatterna och anlade en ny rabatt i “woodland”, flätade vitlöksflätor, var på studiebesök på Kulturcentrum i Ytterjärna och en hel del annat.
Som alltid serveras det jättegod mat och gott fikabröd. Mums!!
Förutom alla härliga människor man träffar ………. Det ger inspiration det!
IMG_0472IMG_0521
IMG_0479IMG_0485  IMG_0480 IMG_0513
IMG_0518 IMG_0517
Det är intressant med FÖRE/EFTER-bilder. Till vänster (nedan) har vi nyss planterat squash-plantorna i juni och till höger har de vuxit till sig rejält under sommaren. Lerjord och drillar gör gott för squashen/succinin. Fast vi undrade hur de stackars små plantorna skulle klara sig i den stenhårda, helt uttorkade lerjorden när vi planerade, det ska ärligen sägas.
IMG_9916IMG_0450
På studiebesöket på Kulturhuset i Ytterjärna, med den speciella arkitekturen och färgsättningen som karakteriserar antroposoferna, fick vi en jättefin guidning av en av trädgårdsmästarna där:
IMG_0492 IMG_0493
De rogivande vattenanläggningarna:
IMG_0504IMG_0505
Parken med de gamla fruktträden och fjärilsträdgården (ny) är värd en resa dit bara de!!
IMG_0511IMG_0512
Nu kommer jag att göra ett uppehåll i kursen under höstterminen. Jag ska koncentrera mig på att sälja Villa Linnea , avsluta mitt jobb och förbereda mig på flytt och mitt nya liv som pensionär på landet. Men i januari är jag tillbaka på Skillebyholm för att förkovra mig i hönseri och annat.

http___signatures.mylivesignature.com_54492_257_601CFB984AC3588314C3A678DA4AFE3E