lördag 23 augusti 2014

En ny köksträdgård växer fram

Eftersom jag nu har avslöjat att jag ska sälja Villa Linnea och flytta till herr Traktor i Västergötland, kan jag ju lika gärna avslöja att jag har börjat nedmonteringen av trädgården på Villa Linnea och håller på att bygga upp en ny trädgård i Västergötland. Jag samlar frö som aldrig förr och gräver upp, och delar, perenner i blomrabatterna. Från köksträdgården är det bara några bärbuskar och rabarber som ska få följa med till den nya köksträdgården. Så här ynkligt såg det ut i juli när rabarbern var helt nytransplanterad, men nu har de tagit sig riktigt bra och växer på.
IMG_0124
Den nya köksträdgården håller på att byggas upp med STORA (1,5 x 4,5 m) odlingslådor. Virke till odlingslådorna hämtas från skogen och sågas upp på gårdens egna lilla sågverk och spikas sen ihop av herr Traktor och rötskyddsbehandlas och kläs med markduk av mig innan de kommer på plats och fylls med jord. Mellan odlingslådorna ligger det markduk med bark ovanpå. Mjukt och skönt att gå på!
Så här långt har vi hunnit:
IMG_0441 IMG_0442
Totalt ska det bli 10 lådor på rad. En låda till ska ha måtten 1,5 x 4,5 för att passa de fönster som kommer från Villa Linnea och bli drivbänk, men sen blir de 1,2 x 4,5 m. Måttet 1,2 m brett underlättar betydligt när man ska rensa och skörda sina grönsaker, har jag märkt under den här testperioden i sommar. Lådorna med 1,5 m bredd ska vara för de perenna grönsakerna, örterna och frukterna (jordgubbar, sparris, persilja etc). På rosenbågen ska det klättra humla och kaprifol.
Morötter, majs, polkabetor. rödbetor, spenat, lök, squash och sallad blev först ut redan i år. Skörden var varierande pga en sork som tyckte vi kunde dela med oss av godsakerna.
IMG_0261IMG_0709
Självklart blir det en ny blogg (Den är redan under konstruktion) när jag så småningom blir “bondmora” till 100 %. Tills dess rapporterar jag från Villa Linnea vad som händer.

http___signatures.mylivesignature.com_54492_257_601CFB984AC3588314C3A678DA4AFE3E

Inga kommentarer: