söndag 27 juli 2014

Nu händer det grejer!

Nu händer det grejer ska ni veta! Inte bara i trädgården, utan även i mitt liv utanför trädgården. Dotter L och hennes familj flyttar nämligen till Tyskland om någon vecka. De ska vara där (åtminstone) i tre år. Pappan i familjen ska jobba där. Sitt hus i Växjö har de sålt. Då kan man ju undra om jag ska sitta kvar i Nöbbele när barn & barnbarn inte finns kvar på orten? Svaret är - nej. Under hösten kommer jag att (försöka) sälja Villa Linnea. Jag säjer/skriver försöka för jag ser lite pessimistiskt på möjligheten att få huset sålt innan årsskiftet. Jag hoppas att jag har fel!
Och vart ska jag ta vägen när jag sålt Villa Linnea? Jo, ut på Västgötaslätten och hem till herr Traktor förstås!
Förutom att jag ska sälja huset och flytta, så kommer jag att sluta jobba och gå i pension från januari 2015.
Så nu är det förändringarnas vindar som blåser minsann!
Huset ska fixas & stylas, trädgården ska snyggas till, grönsaker & bär ska skördas, barnbarnens grejor ska rensas ut, frön ska samlas och perenner ska delas och tas med till nästa trädgård, en del möbler och andra grejor ska skänkas bort, slängas eller säljas och tusen & en grej till.
IMG_0303IMG_0306
IMG_0307
Under tiden fröjdas jag av att trädgården är vad den är efter allt jobb som jag har lagt ner på den under de fem år jag har bott här. Det tar tid att få ordning på en gräsmatta och göra den till en trivsam och odlingsbar trädgård. Den tiden har givit mig så mycket kunskap om hur jag vill ha det och hur jag vill odla min egen mat, så det är givetvis inte bortkastat bara för att jag lämnar den här trädgården och ger mig i kast med en ny. All kunskap finns ju med mig vart jag än går!.
Att dessutom ha bott så nära mina barnbarn, iaf delar av året, har varit guld värt!!
IMG_0286
En vallmon som kommit “fel” fick vara kvar. Den pryder ju sin plats, även om det inte var det rätta platsen. Den verkar trivas bland palsternackorna.
IMG_0289
Men allt som oftast blir det som man har tänkt sig.
Massor med squash på gång.
IMG_0294
Det kommer mer om förändringarna i mitt liv i fler inlägg.
2013a

Inga kommentarer: