torsdag 27 mars 2014

Tantsläpp på Villa Linnea

För att citera Bettina Bäck “Bettinas Blad” från förra året:
Det har varit tantsläpp i trädgården på Villa Linnea i dag.
Ovanligt tidigt, men så blev det i år. Till skillnad mot förra året.
Minns ni hur vi gick och väntade på våren?
Nu blommar det lite försiktigt här på småländska höglandet.
2014_03_27
Morots-, palsternacks-, trädgårdsmålla-, rädis- & spenat-frön ska jag så redan i morr´n (chansar!), vitlöken har börjar röra på sig, vintersalladen (höstsådd 2013) har jag redan skördat, persiljan (också höstsådd 2013) syns, två rader med sockerärtor ska sås (dubbel-chansar!!), men dessvärre är det även dags för ogräset att börja växa. Tur det finns visst ogräs som är efterlängtat (!?). Jag menar nässlor (till gödning, soppor och i smoothies)  och kirskål (till omeletter bl.a.).
IMG_9136IMG_9137
IMG_9133
IMG_9129IMG_9131
Ett annat ätbart “ogräs” är väl myntan?! Den har börjar sticka upp i myntarabatten och har redan fått smaksätta en smoothie.
 IMG_9138 IMG_9140
IMG_9142 IMG_9144
Jag spanar efter nya sparrisar och jordärtskockor, som jag satte i höstas. Än så länge syns …. ingenting.

Jag har “möblerat om” i köksträdgårdens pallkragar enligt 4-årig växtföljd, så att i de pallkragar som ska gödslas i år så får en pallkrage ta emot årets köks- & trädgårdskompost. I de övriga pallkragarna i “näringsgivargruppen” ska gröngödsel-, bön- & ärtfrön spridas. Jag har flyttat ut planteringsbordet från vinterförvaringen i garaget och placerat det så trädgårdsavfallet därifrån lättvindigt hamnar i den slutna komposten. Jag har alldeles för litet hushåll för att kunna fylla två komposter, så i år för köks- & trädgårdsavfallet samsas i en och samma kompostbehållare.
IMG_9146

Ahhh, våren är här! I morr´n blir det första (direkt)sådden.

2013a

1 kommentar:

Bettina Bäck sa...

Ahahahahaha! Det har varit tantsläpp i min trädgård också. Äntligen har jag lite trädgårdslängtan igen, det har varit skralt med det senaste året. Så kul att du gillar mina ordkonstruktioner. :-)