lördag 29 mars 2014

Nu är vårbruket riktigt i gång

Min TOWA-kanna har kommit fram igen efter en viloperiod under vintern.
towa-guldkannan
I min sorgligt icke omskötta gräsmatta hälls de första doserna “guldvatten”, för att åtminstone hjälpligt ta igen vad som förlorats under tidigare säsong. Mossa gillar inte att man göder grässtråna, den blir förbannad och försvinner …. faktiskt. Jag har testat.
Sparrisen får en kick-start och de pallkragar som gödslats med förra årets köks- & trädgårdskompost och gröngödningsväxter, kommer sen på tur. Där ska squash och pumpa få växa så småningom så där behövs det mycket näring. Övriga pallkragar får vänta tills det har grott och blivit mer “riktiga” plantor att gödsla.
Jag gödslar även med nässelvatten, men det får bli senare. Än så länge är nässlorna alldeles för små och goda, så det blir en och annan nässelsoppa så här på våren när man behöver “gröna vitaminer”.
Sist, men inte minst, gödslar jag med gräsklipp.
Sådderna jag skrev om i förrgår är gjorda. Jag har kollat in i böckerna vad som kan sås tidigt. Visserligen kanske inte så här tidigt, men det är ett vilt experiment och en vild chansning. Jag odlar ju i pallkragar/upphöjda bäddar så jag tänkte att det kanske funkar. Vi får se. Det blev:
Ruccola/Sandsenap x 2
Palsternacka x 2
Rädisa
Morot x 2
Spenat
Trädgårdsmålla
Sockerärtor
och mer vintersallad.
IMG_9155IMG_9157IMG_9156
Täckte med fiberduk och håller nu tummarna för att mitt vilda experimenterande ska sluta lyckligt. Återkommer givetvis i ärendet.
TIPS: De fina stickorna/pinnarna, ni ser i pallkragarna, är inköpta på BILTEMA. Egentligen är det “tändved”. För ca 55:- får man ca 5 kg stickor/pinnar. Perfekta att skriva på, men inget att spara till nästa säsong. De förmultnar ganska snabbt.
IMG_8738IMG_8740IMG_8741
Jag fick tipset av Laila på Fagerdala.
2013a

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Här har Towan också kommit fram. Bra uppfinning!

Tror nog du ska lyckas med sådderna. Palsternacka och morot går ju bra att så på hösten så kommer den upp en månad tidigare än den ordinarie vårsådden. Sockerärtorna tror jag vill ha det lite varmare i jorden runt 15°, men det kanske finns olika sorter...

Det är roligt att komma igång i landen!

Ha det fint
/Anette