lördag 8 mars 2014

Blir det färsk potatis till midsommarsillen?

Man kan ju alltid hoppas!
De första potatisarna (10 stycken) är satta på förgroning enligt metoden jag lärde mig på den ekologiska trädgårdskursen jag gick 2011; man lägger/trycker ner potatisen i jord redan från början. Förvarar dem ljust och varmt (i detta fall i ett fönster hos herr Traktor) och inväntar mirakel! Lite, lite vatten kan de behöva då och då, men inga mängder. En vattensprayflaska är bäst att använda till detta ändamål.
IMG_8897IMG_8900IMG_8899IMG_8901IMG_8902
Sorten är Asterix och alltså ingen speciellt tidig potatis utan den potatis som herr Traktor hade förra året och som ska ut på potatisåkern i år igen. Det är alltså ett riktigt EXPERIMENT. Jag har beställt tidig potatis från KLOSTRA men den kommer inte förrän vecka 17 (slutet av april) så det här blir en “uppvärmning” tills dess. Potatisarna ska sen ner i hinkar som ska fyllas på med jord allteftersom potatisblasten växer och ställas i det stora växthuset. Den tidiga potatisen från KLOSTRA (Casablanca) ska hanteras på samma sätt framöver.
Så nu går jag i “väntans tider”.
Fortsättning följer.

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: