tisdag 25 februari 2014

Hårdtestning av bee´s wrap

Just nu pågår hårdtestning av “bee´s wrap”, som jag skrev om här, hemma i mitt kök.
Jag köpte ett pack med 3 olika storlekar (S, M, L) och en större duk (XL) för bakning/bröd.
IMG_8841IMG_8845
Först ut i testen var den allra minsta (small). Här täcker duken mina färdiga alfafa-groddar i glasburken jag använder som groddningskärl.
IMG_8848
Man värmer duken med händerna och formar den. När duken sen kallnar håller den formen och sluter tätt. Verkar fungera alldeles utmärkt iaf på glas.
Men det blev ett ganska dyrt kalas tycker jag!! 360 picks för alla 4 storlekarna (small, medium, large, extra large). Man får rätt mycket plastfilm för 360:-, men vitsen är ju givetvis att man inte ska tära på ändliga resurser (olja) och duken går att använda “hur många gånger som helst”. Man tvättar den i kallt vatten. Duken är tillverkad av ekologisk bomull, bivax, jojobaolja och kåda.

Så här står det på Allt-om-Mats hemsida:
Lika bekvämt som plast - men helt naturligt. Bee's Wrap är det organiska alternativet till plastfolien som vi väntat på. Perfekt för rester i kylen eller lunchmackan i väskan.
Nu lanseras Bee´s Wrap i Sverige. Förvaringsark för mat helt i naturmaterial. Arken blir följsamma när du värmer dem med handen. Och de håller maten fräsch. Prefekt för bröd, ost, grönsaker, frukt, runt smörgåsen eller för att täcka en skål.
Wrapsen tvättas i kallt vatten och kan användas om och om igen. De är gjorda av ekologisk bomullsmuslin, bivax, jojobaolja och kåda. Ett bra alternativ till plasten, också tack vare bivaxet och jojobaoljans antibakteriella egenskaper.

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Eva Linnea

Å, vad spännande. Är du nöjd?! Jag håller som bäst på att lägga en beställning på Beeswrap till min butik och är sååå sugen på att snart få pröva. Hoppas du uppdaterar vad du tycker...

Rost och rädisor sa...

Låter verkligen intressant! Men går det att få bort matrester på vaxdukarna i kallt vatten tex gräddskål med en aning kladd på kanterna? Hoppas på en uppföljare i ämnet så småningom. Plasten vill man ju verkligen undvika i möjligaste mån.

All gott
Anette

Gerd sa...

Intressant! Var köpte du dessa papper, går de att använda flera ggr? mvh Gerd Westerling