onsdag 8 januari 2014

Dammdrömmar

Planerna för 2014 för tomten på Villa Linnea innehöll en damm eller annat vattenblänk och/eller en våtbädd. Nu kommer det inte att bli så för om herr M och jag “slår ihop våra påsar” så småningom så får jag en redan färdig damm med i det “paketet”. Det ni!!
Medan herr M kryade på sig genom att vila och fixa med min bil (!!) städade jag upp i rabatterna och rensade dammen, som finns på hans tomt, från ett stort antal löv som singlat ner under hösten.
Schysssst arbetsfördelning om ni frågar mig!
IMG_8545 IMG_8552
IMG_8546
En stackars liten överbliven, outslagen näckros kom fram när löven som tyngde ner den togs bort. Det ska bli spännande att se om det kommer några nya näckrosor till sommaren.
IMG_8549
Som ni ser började det (givetvis) regna, men dammrensningen firades med en flytande marschall (från DLIGHT) ändå.
IMG_8562IMG_8566
IMG_8556IMG_8565
Löven från dammen ska bli början på en lövkompost så småningom. Den blir klar om några år och då är jorden som bildats inte så näringsrik och lämpar sig mycket bra att använda till såjord. Det har jag lärt mig på min trädgårdsmästarkurs på Skillebyholm.
16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: