torsdag 8 augusti 2013

Trädgårdsvandring i helgen

Det var ett helt år sen jag var på en organiserad trädgårdsvandring sist, men i helgen blev det äntligen av igen. I STASS-regi besökte jag trädgårdar i Helgö och Skir tillsammans med ett 40-tal andra trädgårdsentusiaster.

Åh, alla dessa fantastiska trädgårdsmänniskor och deras skapelser!

Jag blev blixtförälskad i “Blodfläder” i trädgården i Helgö. Vilken färg! Den bara måste jag ha!
IMG_7111IMG_7112
Även en berberis (som jag egentligen inte alls gillar) som matchade i färg var jättevacker tillsammans med en lime-färgad variant. Vilken kombo!
IMG_7115IMG_7126
Favoriten Bolltistel har en väldans fin utsikt över sjön i den här trädgården.
IMG_7134
Vackra gamla körsbärsträd.
IMG_7125
Förgängligheten i växtvärlden kan också vara väldigt vacker.
IMG_7129IMG_7130
Köksträdgården.
IMG_7127

Sämre utsikt kan man ha.
IMG_7119IMG_7117
Trädgård nummer två för dagen var ett arboretum (“träd-trädgård”) med träd för alla smaker, med blad stora som dasslock, taggiga trädstammar, knotig bark, fantastiska hängen och mycket, mycket, mycket mer.
IMG_7140IMG_7143IMG_7145
IMG_7142
Innan vi vandrade runt i arboretet fikade vi medhavd fika och så var det lottdragning förstås. Jag fick sannerligen ut mycket av mitt lottinköp den här dagen; tre vinster. Två (en rosa pelargon och en höstglöd) står längst fram på vinstbordet och så fick jag med mig en sedum hem till “dynan” på trädgårdssoffan.
IMG_7139 IMG_7152
Ibland har man tur som en tokig. En höstglöd hade jag tänkt att köpa till en av krukorna vid trappan på Villa Linnea, men nu behövde jag ju inte det.

På lördag blir det växtmarknad, även det i STASS regi, i Blädinge. Då ska jag förhoppningsvis hitta några fler perenner till mina utökade rabatter. Nästa års rabatt ska gå (föga förvånande???!!!) i rosa, lila, vitt & blått.

2013a

1 kommentar:

Bettina Bäck sa...

:-) Vilken dag! Träd-trädgården ser underbar ut, det gör den andra med - men just träd impar på mig. Jag som inte ens kan bestämma mig vad jag ska plantera för några. :-)