måndag 29 juli 2013

STASS-vinsten blommar

I våras vann jag 10 lökar Anemone Coronaria “Mr. Fokker” på ett STASS-möte (STASS = Sällskapet TrädgårdsAmatörerna Södra Småland). Nu blommar de med en underbar, mild och härlig lila färg.
IMG_6783IMG_6784IMG_6786
I skugga ser de ännu mildare ut.
IMG_6760IMG_6761
Och det bästa av allt; det kommer flera!!
IMG_6880IMG_6881
Enligt Wikipedia: “Den odlas som utplanteringsväxt i Sverige, men betecknas inte som härdig.” Synd!

2013a

Jag vann lökarna vid samma tillfälle som jag vann boken “Sten & vatten”.
Ibland är till och med jag en turgumma.
IMG_5215

2 kommentarer:

Laila sa...

Grattis! Med lite extra täckning kanske du kan få denna fina anemon att klara vintern!
Ja tack, jag tar gärna några stockrosfrön, särskild av den där mörka!
Här har det droppat lite försiktigt sedan midnatt men regnmätaren visar bar 1 mm! Det vräker säkert ner några kilometer härifrån men inte här inte...
Kram

Skaparglädje sa...

Kanonfin. Skickar dina frön imorgon
Kram från Anne-Lie