onsdag 20 mars 2013

Potagern - “mood board”/inspirationscollage

För att få inspiration, få lite bättre ordning och för att få koll på vilka växter/frön/plantor jag ska köpa har jag gjort ett s.k. “mood board” eller inspirationscollage för min potager. Färgvalet har jag låtit styras av feng-shui. Likaså “tillbehören” som ska förstärka de olika elementen i de fyra väderstrecken och i mitten.
IMG_5139
IMG_5138
CENTRUM (element:jord, kvadrat, balans/hälsa, jordfärger): I mitten  planerar jag att lägga den yin-yang-symbol som jag planerade för redan förra sommaren, men som jag inte hittade någon bra plats för. Den ska läggas av de svarta & vita dekorations-stenar som jag köpte då.
lunasblogg.net20111216vatten-enligt-feng-shui
Elementet jord tas upp av formen på ytan (kvadrat) och av terrakottakrukor (jordfärg).

SYD (element:eld, triangel, berömmelse, rött/orange/gult): Där kommer solrosor, krasse, ringblommor och tagetes att samsas om utrymmet. Grillen och/eller två eldkorgar kommer att förstärka elementet eld.
SYDVÄST (relationer, gult, rött & rosa): Där ska jag plantera rosa kärleksört, majs och en röd krukros.
VÄST (element:metall, cirkel, barn/kreativitet, vitt/bleka pasteller): Där placerar jag två vitmetallbord (cirkelform)på var sida om “ingången” och planterar vita blommor/grönsaker (vit mangold). Mina vita utemöbler ställs där.
NORDVÄST (stöd i livet, grått/vitt): Där ska jag placera armeringsjärn som stöd för en vit klematis och också plantera grå lammöron. Jagar fler grå/vita grönsaker eller andra ätbara växter.
NORD (element:vatten, oregelbundet mönster, karriär/framtid, svart & mörka färger): Där placerar jag vattenfontänen och planterar mörka växter.
NORDOST (kunskap, blått): Där får en av mina favoriter; gurkört samsas med andra blå blommor.
OST (element:trä, rektangel, familj, grönt & brunt): Där kommer olika gröna sallads- & spenat-sorter att sås.
SYDOST (rikedom/överflöd, blå/lila/rött): Där kommer lavendel och gräslök att dominera. En tomatplanta med massor av (överflöd) röda tomater skulle också platsa här.

Nu återstår det roliga; att gör en växtlista. Sån´t gillar jag!

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Läs mer om mina planer för en potager i min trädgård här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Eva-Linnea,
Vad sägs om gråmalva i nordväst och kanske vit gurkört? Båda ätbara... Hoppas vi ses snart.
Kram,
Mona

samson sa...

vad duktig du är som gör “mood board”/inspirationscollage och växtlistor
men så kommer det att bli fint
ha det så bra
maggan