tisdag 14 augusti 2012

Tillbaka i “grottekvarnen”

Nja, så farligt är det väl inte. Jag har ett härligt jobb med fantastiska kunder, så mig går det ingen nöd på. Det är värre för de som har en klump i magen redan en vecka innan de ska tillbaka till jobbet eller på söndagskvällen innan de ska tillbaka på måndagen. Stackars människor! Jag brukar tänka på dem när jag inser att jag har det så himla bra ….

Rabatten framför radhuset i Stockholm såg härligt vildvuxen ut när jag kom hem efter semestern i Småland. Jättebalsaminer som verkligen gjorde skäl för namnet, humle som äntligen klättrat över böjen i rosenbågen, de få jordärtskockor som lyckats smita undan min utrensning hade vuxit sig meterhöga, de mörklila stockrosorna blommar, tagetes- & ringblomsfröna har tagit sig, kärleksörten är på gång, akleja & vallmo hade blommar över men lämnat fina frökapslar kvar, ogräset hade frodats i regnet och humlorna jobbar vidare.
IMG_3308
IMG_3299IMG_3300IMG_3301IMG_3336
IMG_3323IMG_3324IMG_3325
Dagen har bl.a ägnats åt att rensa bort det värsta ogräset, ta bort utblommade blommor och att samla frön.

Mina “hyresgäster” lämnade kvar en ampel-tomatplanta (inne i växthuset) och en ampel-jordgubbe (utanför växthuset). Det är jag så tacksam för. Annars hade jag inte haft nå’t ätbart att hämta in från trädgården.
IMG_3310
IMG_3311IMG_3312
IMG_3313IMG_3314
Det kanske hinner bli fler gubbar?
IMG_3316IMG_3317
IMG_3320IMG_3322
Nu får jag problem! Hur ska jag frakta ner den här jordgubbsampeln till Småland på tåget? Jag kan ju inte bara lämna den här i Stockholm, eller ännu värre, slänga den. Det får fixa sig på nå´t sätt.

Vem är det här som är och hälsar på?
IMG_3331IMG_3332

Så hur det än är så är det på sätt och vis skönt att komma tillbaka till vardagslunken igen.

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: