onsdag 28 mars 2012

Vårbruket har börjat på Villa Linnea

I detta fantastiska vårsommarväder har vårbruket äntligen kommit i gång på Villa Linnea. Men innan man kan sätta i gång och förbereda pallkragarna för årets odlingar måste man ju ta bort de gamla.

Jag har skördat ca 6,5 kg jordärtskockor nu i mars!

IMG_0738IMG_0734IMG_0735
På ca 2/3 av en pallkrage fick jag denna skörd, så totalt har jag nog fått ca 10 kg.
Någon som vill ha?
Eftersom jag inte vill ha jordärtskockor i den pallkragen i år var jag noga med att försöka få med ALLA trådar jag kunde hitta. Kastade dem i sopen. Lägger man dem på komposten kan man få jordärtskockor “överallt”. De är svåra att bli av med. Vi får se om det trots allt kommer upp några sköna gula blommor i sommar. De kan ju bli ca 3 m höga så de syns ju.

Vitlöken jag satte i höstas har kommit en bra bit på väg. Jag beställde “Sabadrone/Thermidrone” och “Sprint” från “Örtagården Plantskola” i Vinslöv och satte dem i en pallkrage i oktober förra året. Jag ser fram mot att få torka vitlök i min nya tork till hösten i år.
IMG_0777IMG_0778
IMG_0779IMG_0780
Pallkragen med mynta grävde jag upp i höstas och sparade några revor i krukor som jag grävde ner i en trädgårdskompost. Det ska bli intressant dels att se om det trots allt kommer upp mynta i pallkragen och om de som övervintrat i komposten har överlevt. Mynta brukar ju också vara nästan helt omöjliga att bli av med.

Jag hoppas det fina vädret håller i sig hela veckan så jag kan gå omkring och stöka i trädgården och
NJUTA.

el2012kärlek

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello, familiar theme of artichokes ... When I eat chocolate and I felt bad, then blogs are advised to artichokes and I think they are very useful