torsdag 29 mars 2012

Tredje året (2012)

Så nu är jag alltså framme vid mitt 3:e odlingsår i Villa Linnea. I år får jag klara mig på egen hand. Förra året hade jag ju min kurs i ekologisk trädgårdsodling att “luta mig mot”.

Odlingssäsongen har ju precis startat, och jag har bestämt mig för att inte förgro några frön i år. Det fungerar så dåligt när man bor på två ställen och inte orkar/vill/kan ta med odlingarna på tåget fram och tillbaka. Jag “får nöja mig med” att köpa plantor för utsättning direkt i pallkragarna och direktså så´nt som går att få skörd av även om man inte förgror fröna.
Men planera för odlingarna är också kul! Man blir så inspirerad i det vackra vädret.

I min 4:åriga växtföljd ska jag flytta gröngödslingsodlingen (inklusive en trädgårdskompost) till de 4 pallkragar där jag hade potatis förra året. Subklöver och andra gröngödningsgrödor ska få sällskap av sockerärtor. Potatisen sätter jag i de pallkragar där jag hade lök, morötter och rödbetor 2011.
Vitlök. lök, sallad, morötter och andra medelkrävande grönsaker sätter jag i de pallkragar där squashen huserade förra året. Squashen får ta den näring den behöver i de pallkragar där jag hade gröngödningsgrödor och skärbönor förra året.
Det gäller att föra anteckningar och rita in var man har de olika grödorna år från år. Man tror man kommer i håg men det gör man inte!
Lite nytt måste man ju ha också. En drivbänk som passar till en pallkrage (NELSONS) ska inhandlas.
Drivbenk_Html_SE
Drivbänken placerar jag i den medelkrävande delen. En STOR fördel med den här drivbänken är att jag kan flytta med den i den 4:åriga växtföljden.
Sen hoppas jag ramla över fler pallkragar så jag slipper köpa för 250:- styck.
Givetvis planerar jag för blomrabatterna, kryddgården och annat i trädgården också, men det får jag återkomma om.

el2012kärlek

Inga kommentarer: